مجله اینترنتی رگولاتور

رگولاتور چیست ؟

چهارشنبه, ۱۹ اسفند ۱۳۹۴، ۰۹:۳۳ ق.ظ
رگولاتور چه قطعه ایست !

رگولاتور قطعه ایست 3 پایه که برای ثابت نگه داشتن ولتاژ تغذیه یک مدار به کار می رود ، در بیشتر مدارات الکترونیکی نیاز به یک ولتاژ ثابت و بدون تغییر برای تغذیه مدارات داریم که به طور مثال اگر ولتاژ منبع از 10 ولت به 11 ولت تغییر پیدا کردن خروجی ما ثابت باشد و هیچ گونه تغییری نداشته باشد . 

شکل رگولاتور چگونه است 

رگولاتور ها بیشتر به صورت 3 پایه در قالبی شبیه به ترانزیستورهای دارلینگتون در بازار موجوداند که یکی از پایه های آن که پایه وسطی میباشد پایه مشترک ، پایه سمت چپ ورودی و پایه سمت راست نیز پایه خروجی می باشد که در شکل زیر نمایان است . 

انواع رگولاتور 

رگولاتور ها با ولتاژ های مختلفی در بازار موجوداند که ولتاژ کاری آنها با نام آنها قابل تشخیص می باشد ، به صورتی که دو رقم اول رگولاتور ها با 78 شروع می شود و دو رقم بعدی ولتاژ خروجی رگولاتور می باشد مثلا اگر نام رگولاتور 7805 باشد رگولاتور از نوع 5 ولتی است و با اعمال ولتاژ 5 تا 10 ولت به ورودی آن در خروجی همان ولتاژ 5 ولت ثابت شده را خواهیم داشت .

نکته مهم 

در صورت استفاده دائمی از رگولاتورها در مدارات حتما باید به آنها گرماگیر آلمینیومی متصل کنیم چون خیلی داغ می کنند و امکان معیوب شدن آنها بسیار بالاست .

رگولاتور

  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • چهارشنبه, ۱۹ اسفند ۱۳۹۴، ۰۹:۳۳ ق.ظ
  • آزیتا مددی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی